پدر قارچشناسی کیست؟

هاینریش آنتون دِباری (Heinrich Anton de Bary) را به عنوان پدر علم قارچشناسی و پدر آسیب‌شناسی گیاهی (Phytopathology) می‌شناسند. هاینریش یک گیاهشناس، میکروبیولوژیست، و نیز یک قارچشناس اهل آلمان بود که درباره  اهمیت قارچ‌ها و هم‌چنین نقش قارچ‌ها در ایجاد بیماری تحقیق می‌کرد.

مادر قارچشناسی کیست؟

تاکسونومی مدرن در قارچشناسی با کارهای کارل لینه در قرن هجدهم (سال‌های ١٧٠٧ تا ١٧٧٨) آغاز شد. تنها بانوی معاصر و قابل قیاس با او، یک معلم آلمانی به نام کاترینا دورین (Catharina Dörrien, 1717-1795) بود. دورین اولین بانویی بود که یک آرایه قارچی را نامگذاری نمود.

مشهورترین قارچ دنیا کدام است؟

قارچ Amanita muscaria (با نام انگلیسی Fly Agaric) به عنوان مشهورترین قارچ در دنیای رسانه ها و در واقع به عنوان یک سلبریتی (!) شناخته می‌شود. این قارچ یادآور تصاویری از اوقات خوش در انیمیشن‌ها و کارت پستال‌ها است که به عنوان چهارپایه برای نشستن و استراحت کردن و یا پنهان شدن در زیر کلاهک براق و قرمز رنگ آن مورد استفاده قرار میگیرد!

کدام کشور دارای بیشترین میزان تولید قارچ است؟

بر اساس مقایسه‌ای که بین ۶١ کشور در سال ٢٠٢١ صورت گرفت، کشور چین با تولید ۴١،١١٧،٧٣٧ تن قارچ و ترافل در رتبهی اول قرار گرفت. کشورهای ژاپن و لهستان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

کمیابترین قارچ دنیا کدام است؟

ترافلهای سفید کمیابترین و گرانقیمتترین نوع از ترافلها هستند. با اینکه ترافلهای سفید در تمام اروپا دیده می‌شوند، اما پیدا کردن آن‌ها بسیار دشوار است. جویندگان ترافل اغلب از سگ‌های آموزش دیده یا خوک‌ها برای مکان‌یابی این ترافلهای گرانقیمت استفاده می‌کنند.

پیشرفتهترین قارچ کدام است؟

قارچ‌های گروه بازیدیومایکوتا دارای ویژگی‌های عالی هستند که آن‌ها را از سایر قارچ‌ها متمایز می‌سازد. آن‌ها از نظر تکاملی پیشرفتهترین قارچ‌ها به حساب می‌آیند و حتی ریسهی آن‌ها نیز آرایش سلولی متمایزی دارد.

قدیمیترین قارچ کدام است؟

در سال ۲۰۱۷ میلادی فسیلی با قدمت یک میلیارد سال از مجمعالجزایر قطب شمال در کانادا یافت شده است که گفته می‌شود به یک قارچ میکروسکوپی تعلق دارد. پیش از این قدمت فسیل‌های قارچی به ۴۰۰ سال می‌رسید.

اولین قارچ روی کره زمین کدام است؟

شواهد حاصل از بررسی‌های DNA نشان می‌دهد که قارچ‌ها از نیایی مشترک با قدمت ۲/١ تا ۵/١ میلیارد سال پیش به وجود آمده‌اند. ممکن است این قارچ اولیه ساکن آب بوده و دارای تاژک باشد.

هوشمندترین قارچ دنیا کدام است؟

دانشمندان دریافتند که کپک مخاطی Physarum polycephalum  با اینکه فاقد هرگونه سیستم عصبی است، اما خاطرات خود را حفظ می‌کند. داشتن خاطره از اتفاقات گذشته به او کمک می‌کند تا دربارهی آینده تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرد.

پیمایش به بالا